Karta

 

Race info

 

Pavé sektorer

 

Startlista

 

Pavé

 

 

 

 

 

 

Paris Roubaix

 

Paris Roubaix

 

Paris Roubaix

 

Resultatlista

 

Cobblestones

 

 


 
 

L'enfer du Nord

Helvetet i norr

 
Helvetet i norr. Kallas den här cykelklassikern som kördes allra första gången 1896. I år är det dax för att skaka loss de 257,5 km den 10 april. Som traditionen bjuder, till målgången inne på velodromen i Roubaix.

Begreppet, L'enfer du Nord. Helvetet i norr, myntades av en fransk journalist efter första världskriget. Då handlade det inte om cykelloppet utan var beskrivningen av landskapet man färdades igenom.

Stora delar av norra Frankrike hade blivit helt förstört efter fyra år med skyttegravskrig, där miljontals människor förlorat sina liv. 1919 kantades loppet av bombkratrar och skyttegravar, som man ännu inte hade börjat fylla igen.

Vad är det då som gör just det här cykelracet till vad det är. Dåliga gatstensbelagda vägar. Pavé-sektorer, som en bilist skulle rubricera som stigar. 2016 är det 52,8 km gatsten som är uppdelade på 27 pavé-sektorer, som gör loppet till vad smeknamnet antyder ”Helvetet i norr”.

Kärt barn har många namn. Paris Roubaix går även under smeknamnet ”Queen of the Classics”.  Våren är de klassiska cykelloppens förlovade tid. Flandern runt. Amstel Gold Race. La Flèche Wallonne. Liege-Bastogne-Liege. Men Paris Roubaix är förblir Drottningen bland vårens stora klassiker race.

Under 60-talet var loppets existens hotat. Vägarna blev för bra helt enkelt. Det blev allt svårare att hitta riktiga Pavé-sektioner, som ju var essensen av loppet. Berättas om byar där loppet var tänkt att dra fram, att man snabbt beslöt att asfaltera sträckan. Man ville helt enkelt inte visa upp vilka dåliga vägar man hade.

Någon föreslog sträckan i Arenbergskogen (Forêt d’Arenberg). Tävlingsledningen lär då ha svarat ”Vi letar gatsten, inte lera”. Sträckan i Arenbergskogen kom med och är numera en av de betydande och avgörande sträckorna av loppet. Den 2,4 km långa Pavé-sektionen genom Arenbergskogen är klass 5 kategoriserad. Svårast tänkbara. Ofta täckt med mossa och gräs som försvårar sträckan ytterligare.

2004 hette segraren Magnus Bäckstedt, den enda svensk som har segrat i Paris Roubaix. När han kunde lyfta det tunga priset högt över huvudet. En äkta gatsten från loppets beläggning. Paris Roubaix hade varit en dröm för Magnus sedan 15 års åldern. När han först blev fascinerad av denna alldeles speciella tävling. Racet som han sen vid 29 års ålder skulle vinna.

Han har berättat hur mycket han hade ”pluggat” tävlingen. Alla videoklipp han hade studerat och alla gånger han själv kört igenom loppet innan tävling. År 2004 kom han in på velodromen tillsammans med Fabian Cancellara, Tristan Hoffman och Roger Hammond. Allt bakgrundsarbete kom nu till sin rätt. Instängd på raksträckan på velodromen kunde han hålla sig kall.

 

Magnus-backstedt

 
- ”Jag blev instängd på raksträckan på velodromen när jag drog igång min spurt. Och istället för att få panik och gå tillbaka och gå den långa vägen, vilket man kanske gör normalt i ett sådant läge, så visste jag precis vad som skulle hända.

När vi skulle komma ur sista biten av svängen så visste jag att det skulle öppnas en lucka på insidan, så det var bara att sitta och vänta för min del. Det var enbart på grund av det bakgrundsarbetet man hade gjort, hur folk rörde sig på velodromen. Det var där som det satt. Det var det vinnande ögonblicket”...

 

En intervju med Magnus om förberedelser, "helvetet" och segern i Paris Roubaix 2004