Helvetet i norr.
Kallas den här cykelklassikern som kördes allra första
gången 1896. I år är det dax för att skaka loss de
257,5
km den 10 april. Som traditionen bjuder, till målgången
inne på velodromen i Roubaix.
Begreppet, L'enfer
du Nord. Helvetet i norr, myntades av en fransk
journalist efter första världskriget. Då handlade det inte
om cykelloppet utan var beskrivningen av landskapet
man färdades igenom.
Stora delar av
norra Frankrike hade blivit helt förstört efter fyra år
med skyttegravskrig, där miljontals människor
förlorat sina liv. 1919 kantades loppet av
bombkratrar och skyttegravar, som man ännu inte hade
börjat fylla igen.
Vad är det då som gör just det här cykelracet till vad
det är. Dåliga gatstensbelagda vägar. Pavé-sektorer,
som en bilist skulle rubricera som stigar. 2016 är det
52,8 km gatsten som är uppdelade på 27 pavé-sektorer,
som gör loppet till vad smeknamnet antyder ”Helvetet i
norr”.
Kärt barn har många namn. Paris Roubaix går även under
smeknamnet ”Queen of the Classics”. Våren är de
klassiska cykelloppens förlovade tid. Flandern runt.
Amstel Gold Race. La Flèche Wallonne.
Liege-Bastogne-Liege. Men Paris Roubaix är förblir
Drottningen bland vårens stora klassiker race.
Under 60-talet var loppets existens hotat. Vägarna blev
för bra helt enkelt. Det blev allt svårare att hitta
riktiga Pavé-sektioner, som ju var essensen av loppet.
Berättas om byar där loppet var tänkt att dra fram, att
man snabbt beslöt att asfaltera sträckan. Man ville helt
enkelt inte visa upp vilka dåliga vägar man hade.
Någon föreslog sträckan i Arenbergskogen (Forêt
d’Arenberg). Tävlingsledningen lär då ha svarat ”Vi
letar gatsten, inte lera”. Sträckan i Arenbergskogen kom
med och är numera en av de betydande och avgörande
sträckorna av loppet. Den 2,4 km långa Pavé-sektionen
genom Arenbergskogen är klass 5 kategoriserad. Svårast
tänkbara. Ofta täckt med mossa och gräs som
försvårar sträckan ytterligare.
2004 hette segraren Magnus Bäckstedt, den
enda svensk som har segrat i Paris Roubaix. När
han kunde lyfta det tunga priset högt över huvudet. En
äkta gatsten från loppets beläggning. Paris Roubaix
hade varit en dröm för Magnus sedan 15 års åldern. När
han först blev fascinerad av denna alldeles speciella tävling. Racet som han sen vid 29 års ålder skulle vinna.
Han har
berättat hur mycket han hade ”pluggat” tävlingen. Alla
videoklipp han hade studerat och alla gånger han själv
kört igenom loppet innan tävling.
År 2004 kom han in på velodromen tillsammans med Fabian Cancellara,
Tristan Hoffman och Roger Hammond. Allt bakgrundsarbete kom nu till sin rätt. Instängd på
raksträckan på velodromen kunde han hålla sig kall. |