Giro karta

 

etapp 01

   

   
       
 
 

Provinsen Gelderland i Nederländerna kommer att stå värd för Giro d´Italia 2016. Staden Apeltoorn blir Girostad med Grande Partenza fredagen den 6 maj.

Det är tredje gången som Girot startar i Nederländerna. Första gången var i Groeningen 2002 och senast i Amsterdam 2010.

Nu har turen kommit till Apeltoorn. Staden som hyser en välkänd cykelvelodrom. Där man körde UCI Track World Champs så sent som 2011.

Tre dagar i Nederländerna

Etapp 01 Fredag 6 maj
 
9,8 km
 

Apeldoorn
 
Här i Apeldoorn finns den stora och välkända cykelvelodromen. 2016 års Giro d´Italia startar upp med ett ITT - Individuellt Time Trial. Det 9,8 km långa el korta tempoloppet. Hur man nu ser på det, körs inne i Apeldoorns stadskärna.
         
Etapp 02
 Lördag 7 maj
 
190 km
 
Arnhem >> Nijmegen
 
 
Nu rullar Girot ut på sin första linjesträckning 2016. Starten i Arnhem och målgången efter tillryggalagda 190 km i Nijmege.  
           
Etapp 03
 Söndag 8 maj
 
189km
 
Nijmegen >> Arnhem
 
 
Klungan sätter av från Nijmegen för att ta sig tillbaks till Arnhem. Inte baklänges utan på nya oupptäckta vägar i Gelderland. Innan den förväntade klungspurten i Arnhem har man då tillryggalagt 189 km.  
           

Vilodag  Måndag 9 maj En extra vilodag med flygresa ner till Kalabrien...

       
Etapp 04
 Tisdag 10 maj
 
191 km
 
Catanzaro >> Praia a Mare
 
 
Omstarten i Italiens blir på den italienska tån. Kalabrien var dess namn och staden heter Catanzaro, i själva hålfoten på den Italienska stöveln. Nu kan det bara bära av norrut...

Sträckan har två  GPM toppar. Bonifati på 409 meter och San Pietro på 378 meter och många andra böljande kullar innan nedförslöpan mot Tyrrenska kusten Praia a Mare. En inbjudan till sprint..

 
           
Etapp 05
 Onsdag 11 maj
 
233 km
 
Praia a Mare >> Benevento
 
 
En böljande sträcka med mycket upp- och nedför. Slutet lär nog ändå bli en samlad strid innan linjen i Benevento.  
           
Etapp 06
 Torsdag 12 maj
 
185 km
 

Ponte >> Roccaraso (Aremogna)
 

 
Här blev jag ställd. Ponte betyder ju bro på italienska. Fins några stycken så att säga. Namnet på staden Ponte syftar ursprungligen på en gammal romersk stenbro över floden Alento. På vägen Via Latina från Rom ner till kalabrien. 

Efter bara två dagar kommer vi att lämna södra Italien. Direkt efter starten i Ponte bär det uppför till den första av dagens tre GPM toppar. Torrecuso på 452 m. Sen väntar Girots första 1000 meters topp på klungan. 1393 höjdmeter är Bocca di Selva.

Efter lång nedförslöpa trampar vi in i provinsen Campobasso. Målgång uppför etappens tredje GPM, eftert först ha passerat Roccaraso och vidare upp till skidorten Aremogna på 1650 meter.

           
Etapp 07
 Fredag 13 maj
 
210 km
 

Sulmona >> Foligno
 

 
Här är ännu en etapp som dragen för att samla spurtarna innan linjen i Foligno. Högsta punkten som passeras är Rocca di Corno på 932 meter efter 81 km av sträckans 210 km. Vi är nu i centrala delarna av Italien, i det vackra landskapet Umbrien.  
           
Etapp 08
 Lördag 14 maj
 
169 km
 

Foligno >> Arezzo
 

 
En spännande sista del av etappen väntar runt Alpe di Poti. 8,5 kilometer lång klättring från 272meter till toppen på 827 meter. Det är 6,5 % lutning.

Sen har jag för mig att sista biten (6-7 kilometer) innan toppen på Alpe di Poti är grusbelagd? Rätta mig om jag har fel.

 
           
Etapp 09
 Söndag 15 maj
 
40,4 km
 

Radda in Chianti >>
Greve in Chianti
 
Tiden är inne för Girots andra ITT av tre. Ett riktigt krävande och säkert utslagsgivande tempo, som ligger strategiskt placerat. Nära halvvägs igenom Girots tre långa veckor..

Vi är i ett vackert landområde med vingårdar inbäddade i ett kuperat landskap. Här finns knappt några enstaka meter släta att vila sig igenom.

Många tar sig nog en extra funderare över om man ska spara på krafter för kommande utmaningar i Alperna, eller ge järnet här och nu. Ett viktigt beslut att ta inför vad som komma ska..

           
Vilodag  Måndag 16 maj  

         
Etapp 10
 Tisdag 17 maj
 
216 km
 

Campi Bisenzio >> Sestola
 

 
En tuff utmaning väntar cyklisterna efter vilodagen. Efter 24 platta kilometrarna börjar  uppförsbackarna.. Från och med nu kommer klungan knappt att ha någon mer platt mark under hjulen.

Första utmaningen som väntar är Passo Della Collina på 777 meter. I slutet av etappen väntar Pian del Falco med en kortare klättring på cirka tre kilometer, men med en del av sträckan på mer än 20%.

Snabbt ner för att sen ta sikte på målet uppe på Passo del Lupo. 10,7 kilometer med en lutning på i genomsnitt 5,7%. Den brantaste sträckan på hela 13%.

 
           
Etapp 11
 Onsdag 18 maj
 
212 km
 

Modena >> Asolo
 

 
Jaha...  Här var det platt hela vägen mot horisonten. Där ligger Forcella Mostaccin och väntar med en klättring på 2,9 kilometer med en snittlutning på 7%.En liten knalle till finns det faktiskt innan man har målgången Asolo.  
           
Etapp 12
 
 Torsdag 19 maj
 
168 km
 
Noale >> Bibione
 
 
I Noale finns fabriken som bygger MC Aprilia. Racebike av den yttersta kapacitet på racerbanorna..

Om en etapp kan vara platt. Så är den här etappen platt-platt. Räknar vi ihop samtliga höjdmetrar över 168 kilometer. Så får vi ihop hela 34 stycken.. En vägbula skulle kunna ses som en höjdare..

Vi är i Veneto. Landskapet runt Laguna Venezia. Målet för dagen är Bibione. En av alla dessa badorter som lockar tusentals turister till sandstrand, hav och närheten till Venedig.

Om du har tid, har jag en webbsida, laguna-venezia.se om Venedig och alla fantastiga öar ute i Lagunen. Välkommen in på besök...

Etappen? Ja det kan verkligen bli intressant att se om det blir en sällskapsresa i lugn och ro fram till spurt. Eller.. kan man ju hoppas på.. attack!

           
Etapp 13
 Fredag 20 maj
 
161 km
 
Palmanova >> Cividale del Friuli
 
 
Etappen utgår från den gamla befästa staden Palmanova. Girot kommit till det allra nordöstligaste hörnet av Italien. Vi är i den autonoma regionen Friuli-Venezia Giulia, där regionens maktcentrum ligger i Trieste.

En krävande etapp. Dryga 160 kilometer till Cividale del Friuli, nära intill den Slovenska gränsen. totalt 5 klättringar. Där fyra av dem är i kategori GPM. Från Palmanova bär det stadigt men svagt uppför med lutningsgraden på 0,5%. Innan klättringen mot Slovenska gränsen och Monte Maggiore.

Där är det 9% lutning under dryga 8 km, innan man når upp till toppen på Monte Maggiore. Nästa stor hinder är Crai och vi är fortfarande nära den Slovenska gränsen.

Efter riktigt krävande utförskörning väntar 30 km på mer eller mindre slät väg för cyklisterna fram till nästa klättring. Den lutar 8% uppför i dryga 8 km till nästa topp som är Cima Porzus.

Nu är det bara den fjärde kvar, efter ännu en hisklig nedfärd. Ännu en stigning på ca 8% väntar upp till Valle, Innan det är dax för en teknisk nedförsluta för att sen nå etappens enda riktiga släta. Sådär en sex kilometer, mot det hägrande målet i Cividale del Friuli...

           
Etapp 14
 Lördag 21 maj
 
210 km
 

Alpago (Farra) >> 
Corvara (Alta Badia)

 
En liten, anonym by, Farra d'Alpago som aldrig har upplevt Girot står för starten av den 14:e etappen, som blir topparnas etapp i Dolomiterna. Vi ska över sex höghöjdarpass. Pordoi, Sella, Gardena, Campolongo, Giau och Valparola. Målgången är inte uppe på Passo Valparola som man skulle tycka var det optimala..

En tuff nedförskörning på ca fem kilometer väntar. Små hårnålskurvor parade med raksträckor, som kan öka farten betydligt innan man når botten och har kvar en lätt uppför till linjen i Corvara.

Fyra av topparna är på över 2200 meters höjd. Vad det innebär för möjliga omöjligheter för etappen, så "tidigt" på året som 21 maj.. Vet vi inte fören efteråt..

 
           
Etapp 15
 Söndag 22 maj
 
10.8 km
 

Castelrotto >> Alpe di Siusi
 

 
Girots tredje ITT mot klockan. Den här gången i Sydtyrolen. Det är bara uppför som gäller i 10,8 kilometer med en konstant lutning på 8%. Men tempo på en söndag? Är kanske inte det stora dragplåstret med söndags tempo.. Hoppas jag har fel..  
           
Vilodag  Måndag 23 maj  

         
Etapp 16
 Tisdag 24 maj
 
133 km
 
Bressanone >> Andalo
 
 
Vi är kvar i Tyrolen. Här är det tyska som är modersmålet för långt över hälften av befolkningen. Bressanone är namnet på italienska, men självklart välkänt även under sitt tyska namn Brixen. Den äldsta staden i Tyrolen, som grundades alla redan 901.

Etappen på 133 km är den kortaste i årets Giro d´Italia. Starten i Bressanone sker på en höjd av 560 meter över havet och går ovanligt nog neråt de första 45 kilometrarna till Ponte Fiume på 245 meters höjd.

Härifrån bär det uppför till Passo della Mendola på 1363 meters höjd. Härifrån är det en lång oregelbunden nedförslöpa till dagens lägsta punkt på 234 meters höjd. Nu väntar 9,5 km klättring på 7,5% upp till Fai della Paganella. Innan sista kilometrarna  till Målet i Andola.

           
Etapp 17
 Onsdag 25 maj
 
196 km
 
 

Molveno >> Cassano d’Adda
 

 
Känns som en etapp som bara ska trampas igenom och där sprinters kommer att göra upp i finalen. Man kommer att ungefär halvvägs, passera den i Giro kretsar så välkända staden Brescia. Vi är på vägarna i Lombardiet, mot linjen som väntar i Cassano d’Adda.

2013 var Brescia slutmålet för Giro d´Italia och mannen i rosa var Vicenzo Nibali. Årets Giro känns lite som ett specialbygge för samma man, Vicenzo Nibali.

 
           
Etapp 18
 Torsdag 26 maj
 
234 km
 
Muggiò >> Pinerolo
 
 
Girots längsta etapp står på menyn. 234 kilometer mellan Muggiò till Pinerolo. Kan bli en intressant etapp som man inte riktigt vet hur den kommer att utvecklas. 

Känns som en ända lång och långsam uppförsluta. Fram till sista delen där Pramartino väntar med sina 975 höjdmetrar. Efter det väntar en klassisk brant nedförskörning, som kan jämföras med en riktig uppförsluta i svårighetsgrad.

 
           
Etapp 19
 Fredag 27 maj
 
161 km
 

Pinerolo >> Risoul 
 

 
Årets "Cima Coppi" Girots högsta pass 2016 är Col Agnel på 2744 meters höjd.

Girots sista bergsetapp. 161 km från Pinerolo upp till den franska skidorten Risoul. Det blir lite av en resa, ett riktigt besvärligt bergspass väntar längs vägen.

Sista stigningen upp till Risoul, som ligger på 1864höjd är 12,6 kilometer. Lutningen konstant och varierar hela tiden runt 7%. Den brantaste delen är på slutet. Två tuffa kilometrar där det ökar till runt 8,5%. Sista kilometern så "planar det ut" till "bara" 6,1 %.

Sen är den stora frågan om snö, så här "tidigt" på året.. Man har fått ställa in tidigare

           
Etapp 20
 Lördag 28 maj
 
134 km
 

Guillestre (FRA) >>
Sant’Anna di Vinadio

 

Vi är kvar i Frankrike med den sista av bergsetappen med start i Guillestre, nästgårds till gårdagens målgång i Risoul. Av dagens etapp är det är bara de sista 10 kilometrarna som går på Italienska vägar.

Kort och kompakt skulle man kunna karaktärisera etappen. Tre höga berg väntar på att besegras. Första utmaningen är Col de Vars på 5,8% lutning upp till 2108 meters höjd. efter 20 km nedförskörning är det dax för utmaning nummer två.

Col de la Bonette 3,6% upp till hela 2715 meters höjd. En kontinuerlig uppförsträcka på 67,5 km. Tredje och sista utmaningen kommer med Colle della Lombarda 20 km lång med 6,9% lutning.

Väl uppe på toppen, 2350 meter över havet, är man tillbaks i Italien. Allra sista backen är upp till  Sant'Anna di Vinadio. I morgon väntar Champagne etappen.

 
           
Etapp 21
 Söndag 29 maj
 
150 km
 
Cuneo >> Turin
 
Tillbaka i Turin kan vi sätta oss ner och njuta en äkta kopp kaffe från stadens eget stora märke Lavazza.

Starten för finaldagen i Cuneo för Champaigne linjen till Turin. Ett bra val för finalen. Turin har betydligt mycket mer cykelkänsla i Turin än modesta Milano..
I alla fall enligt mig.... Nästa avgång 2017!